Tuesday, October 02, 2012

Mühendisin ustalarla imtihanı

Geçtiğimiz 2.5 ay yeni aldığımız evin içini yaptırmakla geçti. İç mimari süreci bir ay sürer sanarken neredeyse iki ayı buldu. Bu esnada bir yandan benim yurtdışında bir ay görevli olmam, bir yandan Eylül başında kiradaki evden taşınma zorunluluğumuz, bir yandan da Derya'nın hamileliği ve tayin süreci ile uğraşmak eğlence miktarını arttırdı.

Yaptırdıklarımız:
* Tüm su tesisatı değişti
* Banyolar yenilendi
* Mutfak dolapları ve tezgah değişti
* Mutfak, banyo ve koridorlara fayans döşendi
* Odalara lamine (laminant değil) parke döşendi
* Salon duvarlarının alçısı yenilendi
* Tüm duvarlar boyandı
* Yeni prizler çekildi

İki ayrı teklif aldık. Birincisi evi bize satan emlakçı tarafından önerilen ve aslen mutfak dolabı ustası olan birinin teklifi idi. İkincisi ise tanıdığım bir mühendis arkadaş tarafından önerilen Bensan İnşaat Teknolojileri A.Ş. (nam-ı diğer iyiyusta.com) teklifi idi. Bensan'ın teklifi %20 daha fazla olmasına rağmen muhattabımızın inşaat mühendisi (Ümit Bensan) olması ve aynı dilden konuştuğumuzu hissetmemiz nedeniyle işi Bensan'a verdik.

Öncelikle zamanında ve istediğimiz kalitede teslim edilen işleri belirtelim:
* Alçı, boya, badana işi iyiydi.
* Lamine parke döşemesi iyiydi.
* Fayans döşemesi girişteki ufak bir kusur dışında iyiydi.
* Vestiyer iyiydi (Bensan'a değil, Birlik Mobilya'ya yaptırdık. Muhattabımız Mustafa Mihmanoğlu idi, dolap işiniz varsa tavsiye ediyoruz: 0536 223 55 75)

Kötü giden işler:
* Su tesisatı değiştikten sonra banyoyu kullanmaya başladığımızda alt kata su aktı, sorunun nedeni anlaşılamadı ancak alt kata inip oradan tabandaki boruları değiştirince su akma sorunu düzeldi.
* Mutfak dolap kapakları üretici firmanın üretim tezgahlarından kaynaklanan sorunlardan dolayı 1 ay gecikti. Önce seçtiğimiz modelin üretiminde sorun olduğu söylendi, ikinci seçtiğimiz modeller defolu geldi, ancak üçüncü seçtiğimiz model düzgün üretilebildi.
* Mutfakta asıl vahim olan bulaşık makinası için ayrılan yere makinanın sığmaması oldu, rezalet olarak nitelendirdik.
* Prizlerin bir kısmı oynuyordu. Priz modelinden olabilir diye Bensan'ın önerdiği farklı priz seçtik, onlar da oynadı. Ekstra vidalarla vidalayarak sorun çözüldü.
* Banyo küvetlerini başka bir firmadan aldık. Küvetlerin su borularını herhangi bir conta kullanmadan gidere soktukları için banyoda bir müddet lağım kokusu çektik. Önceleri sorunun sebebini anlamadık, sonra küvet kapağını söküp borunun etrafına poşet sıkıştırdım, koku gitti.

Ustalarla zaman zaman enteresan diyaloglar yaşadık:

Şamil: Usta prizler oynuyor.
Usta: Abi olur o kadar, kasadan o. Sen fişi takıp çıkarırken dikkat edeceksin.

Şamil: Usta davulumbazı 70cm'e monte et demiştim, 58cm'e monte etmişsin?!
Usta: --- (söktürüp tekrar taktırdık)

Derya: Usta bulaşık makinasını yerleştirmişsin ama çok sıkışık olmuş, makinayı çıkarmak gerekirse ne yapacağız?
Usta: Abla çıkarmanız gerekmez, oldu bu (ısrar ettik ve makinanın doğru düzgün yerleşmesini sağladık).

Derya: Usta dolap içi çöp kovası olmamış, dolap kapağını açınca savruluyor.
Usta: Abla o öyle, çöp birikip ağırlık yapınca savrulmaz.
Derya: Peki bu artan parça ne?
Usta: Yedek abla (daha sonra Şamil kovayı söküp tekrar taktı, çöp kovası montajı ustaları aşan bir mühendislik problemi)

Şamil: Usta kapak montajında toz, talaş olmaz değil mi, mutfağı yeni temizledik?
Usta: Olmaz abi. (Tabi akabinde oldu, dolapları tekrar temizlemek zorunda kaldık)

Bu diyaloglardan ve süreçten çıkardığımız sonuçlar şunlar:

* İşini düzgün yapmamış olan ustalar sadece ustalık açısından değil, temel ahlaki değerler ve zeka açısından da sorunludur. Dediğinizin yarısını anlar, anladıklarının da yarısını yaparlar. Yarın geliyoruz der, bir hafta sonra gelirler.
* Ustalar sizin zannettiğinizin en az iki misli kirli çalışır.
* Makul isteklerinizde ısrarcı olun, aceleye getirilmeye müsaade etmeyin, ayak üstü karar vermeyin (işlerin gecikmesini göze almanız lazım).
* Sözleşmede işlerin gecikmesi durumuna karşı cezai madde olmalı. Bizde günlük 100TL ceza maddesi vardı.
* Ödemeleri sadece tarihe değil, işlerin tamamlanmasına bağlayın. Örneğin badana bittikten sonra bir ödeme, banyolardan sonra bir ödeme, mutfak tamamlandıktan sonra bir ödeme gibi. Tarih bilgisi ne kadar ceza ödeteceğinizi hesaplamak için gerekli.
* İşlerin bittiğini kendiniz teyit edin. Örneğin banyo tamamlandı dendikten sonra tüm muslukları açın, zemine birkaç kova su dökün, küveti doldurun ve alt kata inip su akıyor mu diye sorun.
* Tüm işlerin tamamlanmasından iki hafta sonraya 1000TL gibi bir ödeme bırakın ki ilk anda farketmediğiniz kusurları yaptırmak için kozunuz olsun.
* Hepsinden önemlisi ustalarla doğrudan muhattap olmayın, siniriniz bozulur. Bensan sorunlarımızı anlamada ve ustalara ayar vermek konusunda iyiydi.

Sonuç olarak iyiusta.com daha ziyade vasatusta.com performansı sergiledi. Kendileri de kusurlarını kabul ettiler ve ceza kesmemize ses çıkarmadılar. Eğer bizim gibi aynı anda pek çok işi birden yaptıracaksanız, yani ağır bir usta koordinasyon işi varsa yukarıda anlattığım hususlara dikkat etmek kaydıyla iyiusta.com'u tavsiye ederim.

Güncelleme, 2 Şubat 2014: Ara koridor parkeleri her altı ayda bir yerinden oynadı. İyiusta'nın ustası iki kez gelip düzeltti. Sorun ilk yapılırken var olan şapın yeterli olacağının düşünülmesi ve şapın yenilenmemesiymiş. Yani pek de bu işten anlamamışlar.

Ayrıca salondaki süpürgelikler çatlamaya başladı. Üretici firma kullanım hatası olduğunu iddia etti. Sadece hasar görenlerin değişimi için 200TL istendi. Bizim görüşümüz sorunun süpürgeliklerde olduğu, iyiusta'nın bize doğru dürüst süpürgelik sağlaması gerektiği idi. Tabi bizi dinleyen olmadı.

Son olarak mutfak dolaplarındaki pistonlar doğru monte edilmemeleri nedeniyle yerinden çıktı. Mutfakçılar zaten gönlümüzde ayrı bir yere sahiptiler, o yer iyice perçinlendi. Neyse ki pistonları ve bağlantı şekillerini bedelsiz değiştirdiler.

Tabi tüm bunlar öyle şıp diye bir haftada olmadı, deflarca "haftaya geleceğiz" sözlerinin tutulmaması ile üç aydan fazla sürdü.

Güncelleme, Mayıs 2014:
  1. 12 Mayıs: Bir müddettir koridorda yine farklı yerlerdeki birkaç taş yerinden oynamaya başlamıştı. İyiusta'dan Bayram Bey'i arayıp durumu bildirdim, 16 Mayıs Cuma günü Fikret ustanın gelip bakacağını söyledi. Elimizde yeterli taş olmadığını, taş alınması gerektiğini belirttim.
  2. 16 Mayıs: Fikret usta 5 kutu taş getirdi, koridoru inceledi. Daha önce iki kez tadilat yapılmasına rağmen sorunun tekrarladığını, 1-2 taş değişimi ile hallolamayacağını, tüm koridorun (yaklaşık 5 metrekare herhalde) teknik gereklikleri uygun şekilde yenilenmesi gerektiğini söyledim. Fikret usta bunun 2-3 gün süreceğini, koridordaki gömme dolabın süpürgeliklerinin sökülmesi gerekeceğini, planlama yapıp bana döneceklerini söyledi.
  3. 23 Mayıs: Bayram Bey'i arayıp planlamayı sordum, kendisine bir şey iletilmediğini, planlama yapıp döneceklerini söyledi.
  4. 26 Mayıs: Bayram Bey'e planlamayı sordum, Ümit Bey'in beni arayacağını söyledi. Ümit Bey'in cep numarasını bana mesaj atmasını rica ettim.
  5. 29 Mayıs: Birgihan Bey teklifi mail ile yolladı, koridordaki taşların yenilenmesi için 1650TL + KDV isteniyordu. Cevabi mail'de bu işlemi garanti kapsamında değerlendirdiğimizi belirttim. Cevapta şapın binayı yapan firmaya ait olduğu, kalitesinin anlaşılamayacağı, bu nedenle garanti kapsamında olmadığı söylendi. Biz de yaptırmaktan vazgeçtik.



3 comments:

elegimsagma said...

Çok yakın bir arkadaşım evini yaptırıyor ve çıl-dır-mak üzere! Hayatla bağı koptu kopacak! Kendisine bu yaziyi okutmayi planliyorum ki yasadiklarina bir cerceve cizsin, sorun tanimlansin :) sıkıntısı bir parça azalır belki :) siz de gule gule, saglikla, mutlulukla, afiyetle oturun!

Samil Korkmaz said...

Arkadaşına sabırlar dilerim, olaya bir öğrenme fırsatı / sosyal deney gözüyle baksın, blog yazsın. Sorunları çözmese de siniri azalabilir :)

Tez zamanda görüşmek üzere...

Anonymous said...

yazınızdaki şu cümle çok hoşuma gitti: "İşini düzgün yapmamış olan ustalar sadece ustalık açısından değil, temel ahlaki değerler ve zeka açısından da sorunludur. Dediğinizin yarısını anlar, anladıklarının da yarısını yaparlar. Yarın geliyoruz der, bir hafta sonra gelirler."
çok ama çok doğru bir tespit. tıpkısının aynısını evimde çalışan 3 ayrı usta ile de yaşadım. bir tanesi işin yarısını bile bitirmeden paranın tamamını istedi vermeyince "sen bana neden güvenmiyorsun" diye surat yapmaya kalktı. 2 gün sonra başka iş aldığı ortaya çıktı ve benim işi sallamaya kalktı. "ben ordan senden aldığımın 2 katı alacağım, benim önceliğim şimdi o oldu" diye de kendini akıl almaz bir şekilde savunmaya kalktı. bitmemiş iş için söz verilen parayı kendine hak gördü ama işi bitirme sorumluluğunu üstlenmek yerine "ben zaten senin hatırın için bu işi bitiriyorum" diye sanki bana iyilik olsun diye tamamlıyormuş gibi davrandı. dediğiniz gibi ustalarla direk muhatap olmamak en iyisi, çünkü çoğu sizden ahlaki ve zeka olarak daha zayıflar ve onları düzeltemezsiniz. bir daha ev ile ilgili işim olduğunda ustalarla direk muhatap olmak yerine işi 2 katı fiyata bir şirket ile kontrat imzalayarak yaptırmayı düşünüyorum.
selamlar