Tuesday, April 02, 2019

Eğitimin hal-i pür melali

Hafta sonu meşhur bir özel okulun ilkokul ikinci sınıfına giden yeğenimin matematik ödevini gördüm. Yeğenim 10 sorudan sadece birini doğru cevaplayabilmiş. Tanımadığım bir çocuk için 10 üzerinden 1 almış dense çocuğun matematikle pek alakasının olmadığını düşünürdüm. Kağıda bakınca yeğenimin çarpma ve toplama işlemlerini doğru yaptığını, işlem sırasını karıştırdığını gördüm, örneğin önce çarpıp toplayacağına toplayıp çarpmış. Doğru yaptığı 6. soru tek işlemden oluşuyor. Bu tür sorular Khan Academy'de 3.sınıf konusu ve 2-step word problems diye geçiyor.

Kardeşim okula teşhis ve tedavi için danıştığında "okuduğunu anlamıyor" cevabı almış, oysa kitap okumayı seven bir çocuktan bahsediyoruz. Doğru ifade "birden fazla aşama içeren problemlere hazır değil, daha basit problemlerle alıştırma yapması lazım" olmalı. Mevcut okul sistemi ustalaştıkça (mastery based) ilerlemeye değil, belli zaman periyotlarında belli konuların anlatılıp geçilmesine dayalı olduğundan eğer veli çocuğun eksiklerini evde gidermezse geride kalan çocuklar matematik fobisi geliştirip kendilerini tamamen kapatıyorlar, matematik katlanmak zorunda oldukları saçma bir eziyete dönüşüyor.

Okullardan ve eğitim sisteminden şikayet etmek pek bir işe yaramıyor, özel okullar da aynı sistemi uyguluyor. Çocuk senin çocuğun, ilgilenmek sana düşüyor. Eğitim sisteminin ustalık tabanlı yönteme geçmesine daha 100 yıl (!) olduğuna göre önerim Khan Academy ve Duolingo gibi online araçlarla çocukların veli gözetiminde desteklenmesidir.

Güncelleme 14.07.2019: Bu yazıdakileri anlattığım videoyu YouTube'a yükledim:

No comments: