Saturday, April 18, 2009

Fidan Dikme Sanatı

Nisan başında Derya'nın köyüne gidip fidan diktik (benim için bir ilk), temiz hava ve huzur teneffüs ettik. Fidan dikme işi bilmeyene zor. İşte işin incelikleri:

* Sekiz fidan diktik. Toplam 40 TL. Kiraz, vişne, armut, dut, elma, kaysı, 2 erik
* Çukur kazmak için "bel" kullanılır, "kürek" toprak atmak içindir. Ben "bel"i de kürek zannediyordum :*)


* Yaklaşık yarım metre derinliğinde ve çapında çukur kazılır.
* Aşı toprağın üstünde kalacak ve güneye bakacak


* Fidanın dibine önce yanmış (yüzeydeki güneş görmüş) toprak atılıyor. Yanmış toprak daha besleyici imiş


* Toprak arada tepelenip sıklaştırılır. Köklerin kıvrık değil de uzunlamasına durması için fidan hafif yukarı çekilip sonra tekrar toprak tepelenir


* Fidana atılan toprakta canlı ot olmamasına dikkat edilir.
* Suyun fidan etrafında toplanabilmesi için fidanın etrafında göllenme bölgesi (bu çok bilmiş tabiri ben uydurdum) oluşturulur



* Bir bidon türkü söyleye söyleye can suyu dökülür


* Bel ve küreğin üzerindeki artıklar kazınır


Fidan dikmede bize yardım eden (işin tamamını yapan demek daha doğru) Bayram amcaya ve Hamit dayıya teşekkür ederiz.

No comments: