Saturday, January 13, 2007

İş Bankası web sayfası

Geçenlerde okuduğum bir yazıda Amerika'da fonlara yatırım yaparak dolar bazında %10.7 kazanç sağlanabileceği yazıyordu. Bunun üzerine İş Bankası'nın dövize ne kadar faiz verdiğini merak ettim. Zannımca bir bankanın sayfasında aranan bilgilerin başında vade faizi gelir. Eğer varsayımım doğru ise ve sayfa bır gıdım akla sahip insanlar tarafından tasarlanmışsa vade faizi linkinin hemen görünür olması gerekirdi. Tabi ki değil! Benim bulmam yaklaşık 1 dakka sürdü. Linkin adı da fiyat ve oranlar:


İlk kıllanma böyle başladı. Akabinde döviz faizi linkinin adının "Döviz Tevdiat Faiz Oranları" olduğunu keşfetmem gerekti. Çıkan sayfada solda vade süresi, sağda faiz oranları yazıyordu:


Şimdi ilk aklıma gelen faiz rakamlarının faiz döneminin sonunda ana paraya eklenecek para oranını ifade ettiğiyidi. Yani diyelim 28 gün vadeli yatırdım parayı, 28 günün sonuda param %3.75 artar herhalde diye düşündüm. Ama sayfanın altına baktığımda örneğin 365 gün için oran %4.25. Eğer ben 28 günde bir %3.75 faiz alırsam param 365 günde yaklaşık %45 artmalı (basit faiz hesabı ile). O zaman 365 vade işi kerizlik oluyor. Tabi ki durum öyle değil. Sanırım orada yazan faizler bir yılın sonunda elde edilecek geliri gösteriyor, vade sonundakini değil. Yine bir gıdım akla sahip kişiler tarafından tasarlanmış bir web sayfasında bu konuda bilgi alabileceğimiz bir link neyin olmasını beklerdik. Ama yok! Bugüne kadar İş Bankası ile olan münasebetlerim bana Türkiye'nin bu anlı şanlı bankasının en basit konularda bile insanların ihtiyaçlarının ne olduğunu düşünmeye tenezzül etmediği izlenimini verdi. Sanki internette Türkçe bilgi edinmek kolaymış gibi bir de bilgiyi en çok sunması gerekenler kulaklarının üstüne yatıyor.

Başkalarının neye ihtiyaç duyabileceğini düşünme alışkanlığındaki eksilik İş Bankası ile sınırlı değil elbet. Memleketimizde günlük hayatımız böyle binlerce irili ufaklı beceriksizlik, düşüncesizlik örnekleri ile dolu. Bu örnekler birbiri üstüne bindiğinde hayat kalitemiz ortaya çıkıyor.

Önerim beceriksizlik yapanların bunu örtmelerine izin vermemek, her türlü ortamda bunları ifşa etmektir.

Bir başka karın ağrısı olan bankaların olur olmaz aldıkları hizmet bedelleri konusunda ağzı yanan sadece biz değilmişiz: A Quest For 'More Info' on Bank Fees

1 comment:

Nart Bedin Atalay said...

Ben bir keresinde Finlandiya da 30 avroluk bir para aktarimi icin 5-10 avro arasi fee odemistim.

Parayi vezneden yatirmanin ne masrafi olur demeyin oluyormus. Cok aci oturmstu.

Lakin ayni isi internet uzerinden yapsa imisim hic para odemeyecek misim.

Garip bir durum idi.