Sunday, March 11, 2007

Otomobil

Yazın otomobil almayı planlıyoruz. Otomobili özellikle şehir içi trafiğinde kullanmak için istiyoruz. Şehir içinde dur kalk çok olduğundan otomatik vites önemli konfor sağlar. Park problemleri nedeniyle boyutlarının büyük olmaması gerekir, uzun süre (>10 yıl) kullanmak üzere alacaksak mini birşey olamaz çünkü çok küçük olursa ilerde arabayı değiştirme ihtiyacımız olabilir. Şehir içi kullanım demek fazla km yapmamak demek, yani dizel değil, benzinli olmalı çünkü dizeller düşük yakıt masrafına rağmen ilk alış fiyatı pahallı ve yılda 100bin km civarında yol yapılmazsa kendilerini amorti etmiyorlar. Yazları havanın sıcak ve bunaltıcı olduğu gerçeği klimayı da olmazsa olmazlar arasına sokuyor. Bütçemiz ise sınırsız değil, 30 kaattan fazla kasmak istemiyoruz. Otomobilden anlamadığımız için ikinci eli değil, sıfır km'yi tercih ediyoruz.

Biraz araştırıp işten anlayan, araba sahibi konu komşuya sorduktan sonra Honda Jazz (Amerika'daki adıyla Honda Fit) ön plana çıktı. Jazz'ın dış boyutları orta sınıfta olmasına rağmen içi ferahmış. Honda mevcut arabalar içinde az sorun çıkaranlar sınıfındaymış, ayrıca otomatik vitesi yaygın kullanması ile ünlüymüş. Civic de öneriliyor ama aralarındaki 10bin lira fark azımsanamaz. Öyle araba sevdalısı da olmadığımızdan hesaplı olması performanstan daha önemli oluyor.

İnternete baktığımızda da Honda Jazz hakkında epey övgü var. Örneğin Top Gear programının araba sahipleri ile yaptığı ankette 2006'da ikinci sırada yer alan araba Honda Jazz. Yerli bir vatandaş ta kendi Jazz'ı hakkında blog yazıyor, oradan da fikir edinebiliriz.


Kriterler:
  • Fiyat < 30bin YTL
  • Sıfır km
  • Otomatik vites
  • ABS
  • Hava yastığı
  • Klima (özellikle yazları lazım)
  • Orta boy
  • Uzun süre (>10 yıl) kullanıma uygun olmalı (yani iyi kalite olmalı, ikinci el piyasası mühim değil)
  • MP3 çalarlı müzik sistemi

3 comments:

Nart Bedin Atalay said...

Samilcim hayirli ugurlu ossun.
Arabayi 10 sene kullanmayi dusunuyorsan 10 sene de 100 bin kilometreyi misli misli gececegini idda edecegim. En az kullanilan arabalar bile 4-5 senede 100 bin kilometreye yaklasiyorlar.

Dizel almamanin nedeni kendini 100 bin kilometrede amorti etmesi ise, bu neden biraz gecersiz. Caniniz benzinli almak istiyorsa sorun yok tabi. :))

Bu arada Honda Civiv'in hybrid modeli varmis. Jazz ile arasindaki fiyat farki 20 bin YTL kadar. Hybrid 5.2 litre yakarmis sehir icinde. Jazz'in 6.9 litre yaktigini varsayarsak (blogcu arkadasin verisi) fark 100 km de 1.3 litre oluyor. Opet kursunsuzun litresi 2.84. 20 bin YTL ile 7042 litre benzin alinabilir. 7042 litre ile hybird 541700 km (7042*100/1.3) fazla gider.

Bu arada amortisman hesabi dogru oldu mu? 550 bin kilometre biraz fazla geldi de bana.

Kardesim senin isin gucun yok mu, biz kararimizi verdik, vatana millete duyuruyoruz, sana tebrik etmek duser demeyin. Tez yazmaya baslamamak icin her turlu is icad ederim icabinda.

Samil Korkmaz said...

Kıymetli hesabın için teşekkür ederim. Bloğu yazmakta amacım zati mevzuyu irdelemeye açmak, mantıkta bir hata var mı diye görmekti.

Dizel ile ilgili 100bin km işi yıllık 100bin manasına geliyor ama bu rakamı nerden uydurdun dersen bilemem, şehir efsanesidir.

Hibrid'deki 550bin km doğru ama sanırım çıkardığın sonuç yanlış. Sonuç şu: Hibrid'in Jazz'dan 20bin YTL'lik fazlalığı amorti etmesi için 550bin km yapmak lazım.

Saolasın izocam.

Ayşe said...

Jazz gayet doğru bir seçim bence.İçine Schamil'in bile sığıp sığamayacağını bu hafta sonu test edelim derim ben naçizane..